Outback deel 1 - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sarah Dekker - WaarBenJij.nu Outback deel 1 - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sarah Dekker - WaarBenJij.nu

Outback deel 1

Door: Saar

Blijf op de hoogte en volg Sarah

29 Maart 2015 | Australië, Alice Springs

Outback deel 1:
In mijn weg naar Darwin ben ik een Engels meisje Annie tegen gekomen. We zaten in hetzelfde busje naar het vliegveld en dus dezelfde vlucht. Al snel kwamen we er achter dat we hetzelfde gingen doen alleen Annie meteen de dag erna wanneer we aankwamen en ik pas later. Jammer maar helaas!
Darwin zelf heb ik eigelijk niet veel over te vertellen. Het was leuk gezien te hebben maar niet heel leuk, vond het stappen wel echt heel gezellig daar. Ik heb met mijn kamergenootje haar laatste avond in Aus gevierd in een leuk kroegje waar onze andere kamergenoot werkte! Heel handig want we kregen een gratis biertje! Altijd fijn als backpacker. Maar ik kwam naar Darwin voor mijn tour, van Darwin naar Alice Springs met watoutback.
Liam was de tourguide, wat een vent. Zwaar verslaafd aan pijnstillers naar mijn mening en knetter gek. Die vent spoort echt niet. Van al zijn verhalen geloof ik misschien 10%.
Wat erg leuk was, was dat Annie van het vliegtuig in mijn groep zat dus ik kende al iemand (backpackers kennen elkaar al na 1 dag goed want je bent vaak niet langer dan paar dagen met iemand).
Het was veel in het busje zitten maar hebben ook erg leuke dingen gezien. We hebben een wandeling gemaakt en gezwommen in een rivier waar je in een waterval kon gaan zitten en dit was de beste massage ooit! Helaas was het weer niet erg mooi de eerst 2 dagen maarja. We hebben zelfs in een warmwater rivier gezwommen. Dit water was natuurlijk verwarmd door de grond. Was zo lekker dat je er niet meer uit wilde. We gingen ook op een plek slapen waar de eigenaar aankwam en aan mij vroeg: doe je hand is open. Ik dus nee dankje haha. Het moest iets engs of vies zijn dus mij niet gezien. Opeens pakt Liam het over van de jongen en stopt het raadsel in zijn mond. Nou het was een mini slang.. Ik effe blij dat ik niet mijn hand open heb gedaan. Maar moest er toch een geloven en na een uur kijken hoe lief die was durfde ik hem aan te raken. Het was gewoon een klein spiertje.
Eigelijk heb ik zo veel te vertellen over deze tour want zijn zo veel kleine dingen gebeurt en wat we gedaan hebben.
Maar om dan toch een van mijn beste ervaringen te vertellen van de 3 dagen. Uhm.. Dat was zeker devils marbles. Wat een indrukwekkend landschap en super tof om op al de rotsen te klimmen. Ook het ontstaan van deze stenen midden in het landschap is interessant. Hoeveel water en jaren wel niet met een landschap kunnen doen. (Nee Rieks ik ga niet de 4 hele stadiums uitleggen)
Ook de mangowijnproeverij was erg leuk! Midden in niks was dan een klein huisje en winkeltje waar je een proeverij mocht doen. Het was wonderbaarlijk lekker de wijn! Daarna nog een heerlijk zelfgemaakt ijsje gegeten mango smaak natuurlijk . Was het enige wat ze hadden haha. Woow lekker! En na 3 dagen ben je dan in Alice Springs.
Nu ben ik op mijn volgende tour naar Adelaide zal jullie daar later wat meer over vertellen. Voorproefje.. Ik heb de grootste steen van de wereld gezien!!

Dikke kus en liefs uit Aus!

  • 02 April 2015 - 11:52

    Rieks En Anne:

    Dan leg ik het wel even uit:

    In fase 1 heb je de aardkorst zoals die 1,7 miljard jaar geleden was. Een laag zandsteen met graniet eronder. Door endogene krachten kwam de aardkorst langzaam omhoog waardoor er scheuren in de laag graniet kwamen. Door winderosie verdween in deze fase 2 de bovenste laag zandsteen waardoor de laag graniet nu aan het oppervlak lag. In fase 3 viel er regen tussen de scheuren in het graniet. Wanneer dit vaak en lang gebeurd ontstaat er chemische verwering. Doordat de aarde nog steeds omhoog liftte kwam de regen steeds verder tussen de rotsblokken door. Door temperatuurverschillen begonnen de barsten groter te worden totdat er uiteindelijk losse rotsblokken ontstonden. Wederom via winderosie hebben deze rotsblokken de vormen gekregen zoals je ze nu ziet.
    Vraag jij je af hoe kan zo'n groot rotsblok in tweeën scheuren. Ook dat gebeurd door verwering maar dan wel mechanische. Steen zet net als water uit wanneer het kouder wordt. In deze woestijn zijn, zoals in alle woestijnen, de verschillen in temperatuur erg groot. Gedurende de nacht zet de steen uit en overdag krimpt hij weer wat. Wanneer dit miljoenen jaren achter elkaar gebeurd ontstaat er langzaam een breuk/scheur.

    Aardrijkskunde.... mooi vak he!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Toch maar een klein reisboekje voor de lieve mensen die nu in de kou in Nederland zitten. Het mailen gaat mij niet zo goed af dus ga toch een klein reisboekje hierop maken voor jullie. Veel liefs uit Aus

Actief sinds 07 Feb. 2015
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 3142

Voorgaande reizen:

21 Januari 2015 - 20 April 2015

Aus

Landen bezocht: